Vyhledávání

Nový byznys: Data z mobilů pomohou s rozvojem turistiky i obchodních center

13.02.2013 21:12
V Česku se díky datům od mobilních operátorů rozjíždí nový byznys. Jde o sofistikovanou metodu zpracování balíku anonymizovaných informací o tom, jak se majitelé telefonů během dne pohybují.

První tuzemskou firmou, která díky operátorovi ví, kde lidé tráví noc, kudy cestují a v jakém místě pracují, je od loňska CE-Traffic. „Se společností T-Mobile jsme se dohodli, že můžeme zpracovávat jejich anonymizovaná data, vytvářet z nich určité geodemografické statistiky a mapy, které pak můžeme prodávat v podobě různých služeb,“ říká předseda představenstva společnosti Jiří Novobilský. Nabídku své firmy, která se původně specializovala jen na monitorování dopravní situace, tak rozšířil například o mapování návštěvnosti turistických míst.

Roční monitoring jedné lokality vyjde maximálně na sto tisíc a města díky tomu mohou zjišťovat, z jaké země k nim turisté nejčastěji jezdí a v jaké části dne památky nejraději navštěvují. CE-Traffic se nově chystá oslovit i majitele obchodních center. „Díky datům sledujeme proudění lidí na určitém místě v průběhu dne. Z toho vypočítáme, že například v deset hodin bylo v centru tisíc lidí a odpoledne pět tisíc. Původní data mažeme, ale vypočtené statistiky archivujeme a poskytujeme našim zákazníkům,“ říká Novobilský.

Kromě T-Mobilu zvažuje zpřístupnění těchto dat i Telefónica. V zahraničí je přitom takové využití již běžné. Například výrobce navigací TomTom s jejich pomocí monitoruje plynulost dopravy ve Francii, v Německu i Nizozemsku. O data mají zájem i sociologové, kteří se tak nemusejí spoléhat pouze na sčítání lidí, jež probíhá jen jednou za deset let. HN před časem upozornily na jiný příklad práce s daty mobilních operátorů, student Jan Cibulka od T-Mobilu získal jako první Čech veškeré údaje o sobě.

Zdroj: https://byznys.ihned.cz/zpravodajstvi-cesko/c1-59307080-novy-byznys-s-daty-mobilnnich-operatoru