Vyhledávání

Někteří virtuálové slaví, další jsou na zavření. Trh je rozdělený

14.02.2014 09:49

První oficiální a veřejný virtuální operátor začal na českém trhu působit před patnácti měsíci. Od té doby jich na trh přišly desítky, ale zásadní počet zákazníků se podařilo získat jen několika z nich. Naopak již z trhu po půl roce první virtuál zmizel a konec dalších se očekává v řádu týdnů.
Šlo to rychle, za 15 měsíců je trh s virtuálními operátory ve své podstatě rozdělený. Je na něm několik silných hráčů a desítky firem s pár tisíci zákazníky. Je pravděpodobné, že mnoho z nich trh opustí, respektive, že svou zákaznickou bázi přeprodají některému z konkurentů.
Zcela bez debat platí, kdo přišel mezi prvními, zvítězil. Druhým klíčem k úspěchu je pak distribuce. Kdo má prostředky na širokou prodejní síť nebo silnou zákaznickou databázi, má před konkurenty velký náskok. Třetím klíčem k úspěchu je pak slušný marketingový rozpočet na propagaci. I když v tomto případě není úspěch zaručený.
Největším virtuálním operátorem na trhu je Blesk Mobil, který má přes 300 000 zákazníků. Druhým je MOBIL.CZ, který provozuje společnost Mafra (provozuje i portál www.idnes.cz). MOBIL.CZ nedávno získal 100 000 zákazníka (více zde). Třetím v pořadí je Tesco Mobile se zhruba 80 000 zákazníky, čtvrtým pak ČEZ (služba se jmenuje Mobil od ČEZ) s přibližně 47 000 zákazníky.
Pro porovnání: T-Mobile má asi 5,7 milionů aktivních čísel, O2 přes pět milionů a Vodafone asi 3,3 milionu. Naopak, největší velkoobchodní zprostředkovatel virtuálních služeb, společnost GTS (dnes již plně vlastněná T-Mobile), získala do konce ledna 2014 jen 50 000 zákazníků. Přitom pod GTS působí 30 subjektů. Konkurenční velkoobchodník Quadruple (v síti Vodafone) obhospodařuje 20 virtuálních operátorů, počet zákazníků neuvádí.
Celkově získali za 15 měsíců virtuální operátoři asi 680 000 zákazníků, z toho ale čtyři největší drží 80 procent zákaznické báze. Trh je tak ve své podstatě rozdělený. Asi posledním, kdo by mohl mezi virtuály uspět, je společnost Sazka Mobil, která ohlásila vstup na trh tento týden (více zde).
Tři největší virtuálové vstoupili na trh jako první, což se ukázalo jako zásadní výhoda. Mají vhodnou distribuční síť a dokáží své služby nabídnout svým zákazníkům. Relativně se daří i firmám, které mají velkou zákaznickou bázi v jiném odvětví.
Marže jsou po loňském snížení cen na celém trhu nízké a především malí operátoři, kteří se pustili do nabídky tarifů, mohou velmi rychle doplatit na platební nekázeň zákazníků. Ovšem ani ti virtuálové, kteří nabízí jen předplacené služby, ale nemají velký počet zákazníků, nemusí vydržet dlouho. Jejich marže se pohybuje okolo dvaceti procent. Pokud tak má operátor 2 000 zákazníků, kteří mu negenerují další příjmy z jiné služby, jsou jeho měsíční výdělky pravděpodobně nulové či spíš prodělávají.
Začátkem února se z trhu stáhl první virtuální operátor Viral Mobil (podrobnosti zde), který převedl své zákazníky k jinému subjektu. Podle informací redakce, odejdou z trhu v následujících týdnech další firmy.
To však neznamená, že zaniknou všichni malí virtuálové, kterých je na trhu většina. Část z nich podniká primárně v jiných oborech a mobilní služby jsou jen doplňkovou činností, která nemusí primárně nést zásadní zisky, ale je vhodnou doplňkovou službou pro jejich zákazníky.
Virtuální operátory spustili i velcí operátoři. U T-Mobile je to Kaktus, u Vodafonu Oskarta. Počet zákazníků je u Kaktusu podle T-Mobile v řádu malých desítek tisíc, Oskartu podle Vodafonu používá asi 14 000 klientů.
Celkově působí zdaleka nejméně virtuálů pod O2, jen tři. Jenže to je největší Blesk, třetí Tesco Mobile a čtvrtý ČEZ. Pod T-Mobile působí asi 30 společností s největším MOBIL.CZ (celkově druhý na trhu), nejmenší podíl na trhu virtuálů má Vodafone. Začal jako poslední a jistě bude spoléhat na Sazkamobil a docela úspěšní jsou i Lama Mobile a Centropol Telecom, podle odhadu redakce mají oba okolo 25 tisíc zákazníků.

Zdroj: https://mobil.idnes.cz/trh-virtualni-operatori-08v-/mobilni-operatori.aspx?c=A140212_123812_mobilni-operatori_jm