Vyhledávání

Mobilní operátoři chystají válku s Googlem. Chtějí ve svých sítích blokovat reklamu

15.05.2015 11:34
Někteří mobilní operátoři plánují do konce roku začít blokovat reklamu ve svých datových sítích.
Listu Financial Times to potvrdil jak zástupce operátora, tak firma, která nástroj na blokování inzerce vyvíjí.
Operátoři tak chtějí přimět internetové firmy jako Google, aby se podělily o své zisky.
Několik světových mobilních operátorů plánuje do konce roku začít blokovat přenos internetové reklamy ve svých datových sítích. Výrazně by tak narušili podnikání internetových firem jako Google či Yahoo, pro které reklama v mobilních zařízeních tvoří rychle rostoucí zdroj příjmů. Listu Financial Times (FT) to přímo potvrdil nejmenovaný evropský operátor. 
Technologii, která zablokuje většinu typů reklamy, vyvíjí izraelský start-up Shine. Mezi investory mladé firmy je také investiční fond Horizon Ventures nejbohatšího Asiata Li-Ka Šinga, který kontroluje skupinu Hutchison Whampoa. Ta nedávno oznámila převzetí britského operátora O2.
Šéf marketingu společnosti Shine Roi Carthy FT potvrdil, že firma jedná hned s několika operátory, mezi kterými je i jeden se 40 miliony zákazníky. Konkrétní jména ale neuvedl. "Desítky milionů zákazníků mobilních operátorů si budou na konci roku moci blokovat reklamu. V tomto měřítku to může mít devastující účinek na celé odvětví on-line reklamy," řekl.
Mobilní operátoři se dlouhodobě přou s internetovými firmami. Vadí jim, že prostřednictvím jejich datových sítí generují zisky, aniž by přitom pomohli financovat nákladné investice do jejich stavby. Hledají tak cesty, jak přimět firmy jako Google či Facebook, aby se o své výdělky podělily. Google se ale brání tím, že reklamy financují provoz oblíbených aplikací, které tak lidé mohou využívat zdarma. S blokováním americká společnost nesouhlasí.
Například podle výzkumné organizace eMarketer letos inzerenti za reklamu do mobilů celosvětově utratí 69 miliard dolarů (zhruba 1,7 bilionu korun). To je třikrát více než před dvěma lety.
Nejmenovaný zástupce mobilního operátora pro FT uvedl, že jeho firma nejdříve možnost blokovat reklamu zavede jako službu, kterou si zákazníci mohou v nabídce zvolit. Na stole je ale podle něj i varianta, kdy by se blokování reklamy zavedlo plošně.
Operátoři ale mohou se svou iniciativou narazit u amerických i evropských úřadů. Podle pravidel takzvané "internetové neutrality" totiž musí poskytovatelé internetu přistupovat ke všem datovým tokům stejně a nesmí tak žádné služby omezovat či naopak upřednostňovat.