Vyhledávání

ČTÚ vyšetřuje O2, kvůli nucenému dokupování dat

17.09.2015 12:54
Regulátor zahájil s O2 hned dvě správní řízení, nelíbí se mu automatický dokup dat a že si operátor účtuje peníze bez ptaní. O2 s ČTÚ pochopitelně nesouhlasí...
Vodafone a následně O2 zavedli automatický dokup dat. Oba operátoři tvrdí, že myslí hlavně na dobro zákazníků a jejich pozitivní zkušenost s daty, ale mnohým se toto jednání nelíbí. Stížnosti proto dostává i tuzemský regulátor, který už na konci května rozhodl, že obecně vzato jde o agresivní obchodní praktiku a Vodafonu uložil pokutu jeden milion korun. Ten se proti rozhodnutí odvolal.
Po vypršení FUP limitu se automaticky aktivuje další balík dat a uživatel znovu zaplatí. ČTÚ jasně říká, že je to zlo a jde po krku jak Vodafonu, tak O2.
Výše pokuty je pro firmu velikosti nadnárodního mobilního operátora úsměvná a můžeme si klást otázku, proč ČTÚ neudělil pokutu v maximální výši 10 milionů. Jde ale spíše o precedens do budoucna. Kdyby Vodafone zaplatil, uznal by, že se svými zákazníky hraje nečistou hru.
 

ČTÚ zahájil s O2 dvě správní řízení

ČTÚ nyní publikoval monitorovací zprávu za srpen, kde říká, že na základě podnětů účastníků a také na základě vlastních zjištění zahájil v měsíci srpnu s O2 správní řízení z moci úřední pro podezření ze spáchání deliktu spočívajícího v porušení zákazu užití nekalé obchodní praktiky. Problém je v tom, že O2 (stejně jako Vodafone) si po vyčerpání standardního limitu účtují data dál bez ptaní.
Od 15. května se budou data automaticky dokupovat, nový způsob ale můžete odmítnout. Těšit se můžeme na levnější roaming a jeden nový tarif Free.
Pravda, deaktivace a návrat k původnímu schématu zpomalení je možné, ale o to tady nejde. Jde o to, že další peníze jsou účtovány automaticky, aniž by o to zákazník sám žádal.
O2 toho má „na triku“ víc, ČTÚ s operátorem zahájil ještě další správní řízení pro spáchání správního deliktu spočívajícím v nedodržení zákonem stanovené informační povinnosti týkající se předmětné změny smlouvy, kterou bylo do smluvních podmínek implementováno automatické obnovení objemu dat.
V daném případě má ČTÚ za to, že se jedná o změnu podstatné náležitosti smlouvy, jež vede ke zhoršení postavení účastníků. Společnost O2 tak měla dle regulátora povinnost účastníky informovat o jejich právu smlouvu bez sankce ukončit v případě, že by změnu neakceptovali. Což se nestalo...
 

O komentář k výše uvedenému jsme požádali i tiskové oddělení O2, obsáhle se vyjádřila Kateřina Mikšovská:

Naši zákazníci byli o nové možnosti používat datovou službu i o vyčerpání FUP opakovaně informováni jak ve vyúčtování, tak i formou SMS. Součástí informace bylo i vysvětlení, jak budou data nad rámec FUP zpoplatněna. Zákazník si nyní nejen z webového portálu, ale i přímo z mobilu může jednoduše nastavit, jak bude data čerpat. O průběhu čerpání dat je zákazník informován prostřednictvím SMS. Zákazník tak má plně pod kontrolou, zda bude datovou službu za stanovených podmínek čerpat či nikoli a ke svému rozhodnutí má všechny potřebné informace. Správně nastavený informační proces i jednoduchou možnost ovládání potvrzuje jak minimální počet stížností, tak rostoucí zájem o „znovuzapnutí“ automatické obnovy dat.
Statistiky nám po čtyřech měsících potvrzují, že obnova dat se ve skutečnosti týká jen velmi malé části náročných zákazníků – zhruba čtyř procent. Tři čtvrtiny z nich patří do věkové skupiny do 35 let a 83 procent jich vlastní chytrý telefon vyšší kategorie. Pro většinu ostatních lidí se tak nic nemění, protože jim stačí základní objem dat v jejich tarifu. Náročným uživatelům jsme naopak přinesli možnost surfovat bez omezení rychlosti například uprostřed sledování videa.
Rozšíření možností čerpat služby je logickým důsledkem rozvoje odvětví a naše společnost již obdobnou změnu v minulosti několikrát uskutečnila, například při plošné aktivaci roamingu. Správnost tohoto postupu přitom potvrzuje i rozhodnutí kontrolních úřadů. Podstatné bylo, že samotná aktivace roamingu byla zdarma a zákazník za něj platí až ve chvíli, kdy skutečně využil nějakou službu v zahraniční síti. Obdobně funguje i obnova dat - zákazníkům se čerpaná data na faktuře objeví až ve chvíli, kdy je skutečně využijí, samotné zpřístupnění možnosti data i po vyčerpání FUP dále čerpat samozřejmě zpoplatněno není.
 

4% menšina

Můžeme si klást otázku, proč operátor nastavil automatickou obnovu všem, když ony zhruba 4 % zákazníků jsou očividně ti, kteří vědí, co dělají a o službu by si jistě zvládli nastavit sami, ale to nechť si vyhodnotí každý sám.
Kromě levnějšího internetu toho bude nově platit neomezené volání nejen v tuzemsku ale i do Německa, Polska, Rakouska a na Slovensko.
Samozřejmě budeme kauzu sledovat a očekávat rozhodnutí regulátora. Také nás bude zajímat, jakou sankci ČTÚ případně udělí. Dle § 118 Zákona o elektronických komunikacích (odst. 22, písmeno b), který upravuje správní delikty, to může být až 10 milionů korun.