Vyhledávání

ČTÚ: voláme za 1,28 Kč/min, svět je čím dál růžovější

12.05.2015 08:57
Cítíte se telekomunikačně-spokojenější? Podle čísel byste měli! ČTÚ vydal Výroční zprávu za rok 2014. Z haldy nudy vybíráme pár zajímavostí.
Český telekomunikační úřad publikoval výroční zprávu za loňský rok. Má 142 stran (PDF), je plná nečtivého textu, odborných výrazů, zkratek, grafů, tabulek, statistik a laické veřejnosti skvěle poslouží jako uspávací prostředek. Ale není divu, pokrývá širokou působnost úřadu.
Na úvod tuzemský regulátor konstatuje, že máme za sebou dynamický rok plný změn – síťoví operátoři staví LTE, počet virtuálních operátorů na trhu přesáhl hranici osmdesát a jejich tržní podíl se blíží hranici 6 %, změnila se legislativa, respektive Zákon o elektronických komunikacích atd.
Je změna tarifu nebo jeho zdražení podstatná náležitost smlouvy a důvod odstoupit? Dnes ano, zítra kdo ví... Poslanci mění tzv. husákův bič na operátory.
Také se zastavil růst počtu SIM karet, na konci roku 2014 jich bylo necelých 14 milionů. Potenciál k růstu se nabízí snad jen v segmentu M2M tarifů (stroje), jinak je trh nasycen. Roste ale počet přenesených čísel, loni to bylo 752 tisíc přenosů, což je meziročně o 52 % více. A od zavedení přenositelnosti v roce 2006 bylo do konce roku 2014 přeneseno celkem 2 937 216 telefonních čísel.
 

Neomezené tarify = nižší cena za jednotku

ČTÚ nás obšťastnil zjištěním, že voláme stále levněji. Průměr za loňský rok činil 1,28 Kč za minutu, což bylo o pětinu méně, než v roce předchozím. Loni jsme provolali asi 19,7 miliard minut a odeslali 9,6 miliard SMS zpráv, což v obou případech znamená 8% meziroční nárůst. Když to rozpočítáme, vychází to na cca 4 minuty na SIM kartu a den, resp. necelé 2 SMS na SIM a den.
 

Jste nad průměrem nebo pod ním?

Podle ČTÚ platili v prvním pololetí 2014 firemní zákazníci za minutu hovoru v průměru o 26 % méně než nepodnikatelské subjekty. Na firemních tarifech stála průměrná minuta 1,06 Kč, zatímco u soukromých osob to bylo 1,45 Kč. Nejlevněji z klasických operátorů vycházela průměrná minuta u Vodafonu, kde lidé platili 1,26 Kč.
Tuzemský regulátor do zprávy (po vzoru Teligenu) zakomponoval cenové srovnání na základě spotřebních košů. Definoval čtyři: předplacenka, nízká, střední a vysoká spotřeba.
Počet zákazníků využívajících internet v mobilu loni narostl o 22 % (z pěti na necelých šest milionů), průměrná útrata za datové služby (ARPU) je 84,13 Kč (meziročně o 1,5 % více).
 

Co bude dál

V letošním roce čeká ČTÚ aukce kmitočtového spektra v pásmech 1800 a 2600 MHz a pásmech 3,6-3,8 GHz. Úřad má rovněž v úmyslu úzce komunikovat s Úřadem na ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS), který mimochodem aktuálně šetří, zda mezi sebou operátoři nemají kartelovou dohodu.