Vyhledávání

ČTÚ: „Postavení spotřebitelů se kvůli loňské novele ZoEK zhoršilo“

01.07.2015 13:33
Český telekomunikační úřad (ČTÚ) se nedávno postavil za podnikající fyzické osoby, když konstatoval, že i živnostník může uzavřít smlouvu jako spotřebitel. Minulý pátek se členové Rady ČTÚ také pochválili za to, že opatření, které úřad podnikl na zvýšení ochrany spotřebitele v oblasti elektronických komunikací padly na úrodnou půdu, respektive je operátoři upravili ve svých smlouvách tak, jak to po nich ČTÚ požadoval. Řeč je nyní o praktikách jako jsou smluvní pokuty, automatické prodlužování smlouvy, retenční nabídky či volací jistiny, které operátoři v minulosti využívali jako nástroje k „dojení“ zákazníků (ať už tím či oním způsobem).
Operátor je na slovo skoupý, podmínky sice nemění, ale pro firemní zákazníky má dodatek. Tím využívá novely zákona, která oslabuje pozici zákazníka.
ČTÚ ale také konstatoval, že novelizací zákona o elektronických komunikacích (ZoEK) loni na podzim došlo ke zhoršení postavení spotřebitele. Největší problémy nyní panují v oblasti informování účastníků o jednostranných změnách smluv, automatického dokupování dat nad rámec limitu či v situaci účastníků v případě, že mobilní virtuální operátor ukončí svou činnost. Ale spěte klidně, i letos úřad plánuje komplexně analyzovat smluvní podmínky především u síťových operátorů a pokud odhalí nedostatky, přičiní se o sjednání nápravy.
Po vypršení FUP limitu se automaticky aktivuje další balík dat a uživatel znovu zaplatí. ČTÚ jasně říká, že je to zlo a jde po krku jak Vodafonu, tak O2.
Změny v podmínkách operátorů a příkoří, kterých se dopouští na svých zákaznících monitorujeme i my na MobilManii, naposled jsme například zevrubně rozebrali omezení datových služeb u T-Mobilu pro ty zákazníky, kteří mají nízký tarif.